verhalen

‘Van zoekende leerling tot leidende docent’

Na 17 jaar dienst, was het voor veteraan Pascal Bobbe tijd voor een nieuwe stap. Hij volgt momenteel een opleiding tot docent geschiedenis en leidt namens het Veteraneninstituut het project ‘Veteraan in de Klas’: bijna 300 veteranen­ gastdocenten maken met hun persoonlijke verhaal thema’s zoals oorlog, vrede en democratie bespreekbaar voor de kinderen in het basisonderwijs en op middelbare scholen.

‘Na de MAVO had ik geen idee wat ik moest doen. Een poging tot doorstuderen mislukte en van een stage in de bouw werd ik doodongelukkig. Aangezien mijn vader beroepsmilitair was geweest, leek het leger mij ook wel wat. Toen heb ik mij aangemeld als onderofficier bij de banenwinkel op de Coolsingel in Rotterdam. Mijn leven werd op zijn kop gezet. Er veranderde zo veel. Ik kreeg zware trainingen en heel veel structuur. Ik ontdekte dat ik een natuurlijke aanleg voor leidinggeven had. Mensen luisterden goed naar mij en waren bereid voor me te werken.

Al snel kreeg ik in Kosovo de kans om deze geleerde vaardigheden in de praktijk te brengen. Tijdens een transport van een aantal Serven werden we door Intel gewaarschuwd dat er onder hen een oorlogsmisdadiger aanwezig was. Een lastige situatie. De vlam sloeg in de pan toen we hem arresteerden in het zicht van de andere passagiers. Ze pikten dit niet en kwamen in opstand! Alhoewel het onze opdracht was om ze te vervoeren besloot ik om ze een keuze te geven: meerijden of uitstappen. Het werd rustiger en veel mensen besloten uit te stappen. Dat is in mijn ogen leiderschap: snel, in de gestelde kaders blijven nadenken en hier vanuit een besluit nemen.

Na deze missie werd ik in 2001 instructeur. Toen kwam ik erachter dat ik mensen iets wil meegeven en ze beter wil maken. Het werd mijn persoonlijke missie om soldaten verder te helpen. Ik ging fluitend naar m’n werk, dit was het écht voor mij. Het was een bijzondere en leerzame periode, waar ik met veel plezier op terugkijk.

Na mijn laatste missie in Afghanistan was het tijd om Defensie te verlaten. Ik wilde ontzettend graag het onderwijs in. Hier kon ik de twee rode draden van m’n carrière, leidinggeven en mensen ontwikkelen, samenbrengen.

Nu ben ik begonnen met een opleiding tot docent geschiedenis en werk ik bij het Veteraneninstituut aan het educatieprogramma ‘Veteraan in de klas’. Ik train de veteranengastsprekers, ben veel met onderwijs bezig en geef voor mijn opleiding zelf elke week les aan kinderen. Het is ontzettend fijn om op deze positieve manier mijn bijdrage aan de maatschappij te leveren. Ik was een zoekende leerling en ben nu een leidende docent. Dit heb ik voor een groot deel aan Defensie te danken. Zij hebben mij gemaakt tot wie ik ben en daar ben ik dankbaar voor.’