“Zonder gps vloog Jeroen met Prins Bernhard en Prins Willem-Alexander”

In dezelfde helikopter waar Gepco in 1994 de jonge Prins Willem-Alexander naar Ramstein (Duitsland) vloog zat ook Jeroen Boon van Ostade. Jeroen was de navigator en hij zat tijdens de vlucht naast de Prins. Later zou hij ook nog tientallen vlieguren met Prins Bernhard maken.

“In die tijd bestond er nog nauwelijks gps (global positioning system). Dus mijn taak als luchtwaarnemer was om de vlieger en de passagiers op een veilige en efficiënte manier van A naar B te navigeren. Ook onderhield ik contact met de grondeenheden via de radio. Maar deze functie kwam in 1995 te vervallen. Bij de Chinook en ook bij de andere nieuwere helikopters van de luchtmacht is naast automatisering, de luchtmacht overgegaan op het zogenaamde twee-vlieger concept. Een navigator was dus helemaal niet meer nodig. Wat dat betreft heb ik geluk gehad. Het was een mooie job en een fantastische tijd. Het was mooi om te vliegen en de vrijheid die je voelt is super.

Het jaar 1994 herinner ik me als een speciaal Koninklijk jaar. Ik vloog niet alleen met Willem-Alexander, maar ik heb dat jaar ook meer dan 60 vlieguren met Prins Bernhard gemaakt. Gepco herinnerde zich niet meer dat Willem-Alexander zelf heeft gevlogen. Maar ik meen me te herinneren dat Willem-Alexander op de terugvlucht vanaf Ramstein wel degelijk aan het stuur heeft gezeten. Dat deed hij overigens heel goed en in totaal heeft hij ongeveer een kwartier zelf gevlogen. Ik vond de Prins verder heel relaxt en vriendelijk. Na de vlucht moest hij natuurlijk gelijk door naar een officiële gelegenheid, maar hij heeft ons allemaal persoonlijk bedankt. Ook de mensen die in de volghelikopter achter ons vlogen.

In dezelfde periode werd ik gevraagd om Prins Bernhard en Martin Schröder (Martinair) klaar te stomen voor de ISACAR vliegrally. Voor Prins Bernhard zou die rally zijn laatste vlucht als pilot-in command zijn. Omdat hij al in de tachtig was wilde hij zijn vliegbrevet niet meer verlengen. Daar stond tegenover dat hij de rally hoog wilde eindigen. Ik ben daarom gevraagd om hem daarbij te helpen. Meer dan 100 vlieguren heb ik gemaakt ter voorbereiding op de rally. Daarvan heb ik er zeker meer dan 60 met Prins Bernhard gevlogen.

Gelukkig zijn we met de Prins en Martin Schröder uiteindelijk in de prijzen gevallen. Mijn contract bij Defensie werd kort daarna niet meer verlengd en ik ben naar Amerika vertrokken om mijn vliegbrevet te halen. Als navigator had ik goed opgelet tijdens het vliegen. Na twee jaar ging het bedrijf in Amerika waar ik werkte helaas failliet en in 1997 ben ik teruggegaan naar Nederland. Door mijn werk bij TNT ben ik uiteindelijk in België terecht gekomen. Ik zit hier volledig op mijn plek, maar een helikopter heb ik sinds 1997 niet meer gevlogen.

Doordat ik in België woon zal ik Koningsdag vanaf internet en de televisie volgen. Ik verwacht dat Willem-Alexander het koningschap moderner gaat maken. In het interview samen met Maxima zag ik namelijk dat hij nog steeds zo vriendelijk en relaxt is als toen ik hem in 1994 heb leren kennen.”

Meer verhalen